Recent Changes - Search:

EPOS-N - European Plate Observing System

Projects 2019

Seismometers / vault construction

Digitizers

Interconnections

Stations: Upgrade/install notes

Calibrations

SeismoLAB

Ideas for improvements

Installation / Inventory

Misc

edit SideBar


    SENSORPUNKTENE "ULLA" (JNE) OG "LIBERG" (JNW)     

   JAN MAYEN, NYE SHELTERS 2018: SPESIFIKASJONER

UNIVERSITETET I BERGEN
Institutt for geovitenskap
 Allé gt. 41, 5007 Bergen, Norge 
             
0.1 UTKAST - for kommenterer - 4. mai 2018 OM OM -
VER. STATUS ENDRING DATO AV KONTROLL GODKJENT

INNHOLD

1 OVERSIKT / BILDER


Vi planlegger å fornye to shelters på Jan Mayen, på sensorpunktene JNE/Ulla og JNW/Liberg.

SENSORPUNKT JNE/ULLA
Click to see photo album
Klikk for å se JNE Ulla bilder, tatt i august 2012
SENSORPUNKT JNW/LIBERG - SHELTER S/N: 211089
Click to see photo album
Klikk for å se JNW Liberg bilder, tatt i august 2012

2 SPESIFIKASJONER


2.1 Dimensjoner


Utvendige mål på nye shelters:

  • Lengde: 240 cm
  • Bredde: 210 cm
  • Høyde: 220 cm (mindre justering mulig slik at innvendig høyde blir 210 cm)

El.skap, vist på tegninger under: SATEMA modell "Enkeltvegget Aluminiumsskap EVA09 – 600/380×800"

Eksisterende (fra 1989) Ulla & Liberg shelters har følgende mål:

  • Utvendig lengde: 210cm
  • Utvendig bredde: 210cm
  • Innvendig høyde: 210cm
  • Veggtykkelse og taktykkelse: 41mm
  • Gulvtykkelse: 48,5mm
  • Dvs at utvendig høyde er 2100mm + 41mm + 48.5mm = 2189.5mm

3D (SketchUp) tegninger av nye shelters, basert på dagens størrelse. Last eventuelt ned SketchUp herfra: https://www.sketchup.com/

Klikk for større versjon. Klikk for større versjon.
Klikk for større versjon. Klikk for større versjon.

2.1.1 Begrensninger på shelter-størrelse, av transporthensyn


Shelter må fraktes fra fabrikk enten til utskipningshavn (Harsted eller Bodø) eller Oslo/Gardermoen for transport med fly. Det er begrensninger på størrelser når det gjelder transport til de nevnte stedene:

Transport på vei:

Grensene er: Bredde 2.4 meter og høyde 2.5 meter. Mål over dette er spesialtransport.

Transport med C-130 til Jan Mayen:

Her brukes (må verifiseres) HCU-6/E palle, som har størrelse 224 x 274 cm, med lastdimensjon maksimum 213 x 264 cm.
Innhent opplysninger om maks. lastehøyde på C-130.

2.2 Montasjeskinner innvendig


UiB: Plassere montasjeskinner innvendig slik at vi kan henge opp el.skap, eller montasjeplate for komponenter (slik regulatorer for vindgenerator og solpanel, samt store motstander for å "svi av" overskuddsenergi, er plassert nå - link til bilde). Dette for å unngå å bore gjennom veggene senere og dermed risikere vanninntrengning.
Materiale: Rustfritt, enten stål eller sjøvannsbestandig aluminium (hvis egnet).
Må kunne tåle belastning av el.skap på 30 kg f.eks. Satema p/n: EVA09-600/380x800 som veier 17,2 kg uten innhold.

Eksempel på skinner for oppheng av skap. Her er vist doble sett med skinner for justering sideveis også. Hvis man vet hvor utstyret skal være så pleier det å være kun en rad.

2.3 Kabelbaner / kabelstiger


UiB: Det må monteres kabelstiger/baner mellom punktet der kabler føres inn, og til området nevnt over. Materiale: Rustfritt, enten stål eller aluminium.

KABELBANER / -STIGER:
KABELSTIGE TYPE A

Enkel kabelstige der lette kabler stripses fast. Produsert i aluminium.

KABELSTIGE TYPE B

Produsert i aluminium.

KABELSTIGE TYPE C

Vanlig kabelstige som kan leveres i RF.

2.4 Kabelgjennomføring


UiB: Det fremgår av bilde fra Ulla-shelter at kabler utenfra nå er ført opp gjennom hull i gulvet, som så er tettet med skum. Dette er uheldig mtp mulig vanninntrengning.

  1. Kabelgjennomføring plasseres på vegg, i minst 120 cm høyde over gulvet.
  2. Det må være kabelgjennomføring(er) enten fra Roxtec eller MCT Brattberg, med reserveplass for kabler i forbindelse med fremtidig ny instrumentering.
  3. Gjennomføring(ene) monteres på vinklet brakett slik at utvendige kabler får lite bøyning på dette stedet.
  4. Det må installeres utvendig beslag som beskytter området der kablene føres gjennom veggen (og som må kunne demonteres når nye kabler eventuelt skal installeres senere).
  5. To stk. Roxtec sylinderformet R-ramme modell R100 gir mulighet for et tilstrekkelig antall gjennomføringer - også med tanke på fremtidige behov. Modell R100 har fyllplass 60 x 60 mm, dvs den rommer f.eks. fire stk RM-moduler mod. RM 30 (mål BxHxD = 30x30x60 mm); hver av disse kan ha kabel Ø10-25 mm --- eventuelt kan en eller flere erstattes av RM 15 moduler (mål BxHxD = 15x15x60 mm) som rommer kabel Ø3-11mm.
  6. Gjennomføringen bør være i RF AISI316 utførelse.

Roxtec sylinderformet R-ramme modell R100

RM-moduler mod. RM 30

Så langt vet vi om følgende kabler som skal føres gjennom veggen:

Ramme- / modul nr Beskrivelse Kabeltype - eksempel1) Kabeldiameter Modultype2)
1-1 Fra vindgenerator, som mest sannsynlig blir Superwind mod 353: Den har dioder internt slik at kun pluss- og minus-kabel fremføres til regulator. På side 19 i manualen er det tabeller for anbefalt ledertverrsnitt, avhengig av distanse mellom generator og batteri, samt systemspenning (12 eller 24 Vdc, som ikke er avgjort ennå). La oss si vi bruker 12 V, og at avstanden er 16 meter (ref dette bildet); i dette tilfellet er det anbefalt å bruke 25 mm2 (mot 6mm2 ved 24 V). Lapp mod N2XH-3017605
2 x 25mm2
Ø21mm RM30
1-2 Fra solpanel. Dersom det blir flere solpanel er det sikkert en fordel å føre inn kabler fra hvert, i stedet for sammenkopling i junctionboks utenfor. Antar vi bruker to panel. Lapp mod N2XH-30017658
2 x 10mm2
Ø16mm RM30
1-3 ------- " --------- Lapp mod N2XH-30017658
2 x 10mm2
Ø16mm RM30
1-4 Telemetriantenne, 16 meter lang kabel (estimert) enten coax-kabel eller PoE nettverkskabel - avhengig av hvilket telemetriutstyr som blir valgt. La oss nå forutsette coax, og at vi velger utstyr i 2.4 GHz båndet. Mulige coax kabler:
  • RFS mod LCF12-50J, Ø15.8mm, 11.6 dB/100m demping ved 2.4 GHz
  • LMR-400, Ø10.3mm, 21.7 dB/100m ved 2.4 GHz
  • LMR-600, Ø15.0mm, 14.2 dB/100m dempning ved 2.4 GHz
Coax RFS mod LCF12-50J Ø15.8mm RM30
2-1 Antenne for Geodetisk GNSS-mottaker Trimble mod NetR9. Det er oppgitt i User Manual (s. 28) at det maksimalt kan være 12 dB tap mellom antenne og mottaker i aktuelt frekvensområde (inkluderer tap i kabel og konnektorer). GNSS frekvensområdet er mellom 1164-1610 MHz (ref her). Velger vi RFS mod LCF12-50J, med Ø15.8mm, har den 9.6 dB/100m dempning ved 1700 MHz. Coax RFS mod LCF12-50J Ø15.8mm RM30
2-2 Sensorbrønn, matespenning. Digitizer'n plasseres ved sensor; dvs vi må fremføre matespenning og nettverkskabel. I teorien kan vi bruke PoE (Power over Ethernet) og klare oss med en kabel, men lå oss i utgangspunktet bruke to separate kabler. Lapp mod N2XH-30017658
2 x 2.5mm2
Ø13mm RM30
2-3 Sensorbrønn, nettverkskabel (utendørs type). NEK kabel Cat 6 U/UTP Utendørs Ø7mm RM15
2-4 Jording Nexans KGF 50 (7 x 3.01mm)
50 mm2
Ø8.2mm RM15
2-5 Reserve RM15
2-6 Reserve RM15
2-7 Reserve, RM30 modul, for kabel Ø10-25 mm - kan også byttes med 4 stk RM15 modul, for kabel Ø3-11mm RM30

1) Miltronic er en mulig kabelleverandør.
2) Modul RM30 for kabel Ø10-25 mm; modul RM15 for kabel Ø3-11 mm.

2.5 Kabelbeskyttelse utvendig - pose eller deksel?


  1. Når to stk Roxtec sylinderformede R-rammer modell R100 føres gjennom veggen, så har man vel ikke en ytre ring som slangeklemmen kan feste posen rundt? Pose er trolig egnet kun når det er et enkelt rør for er ført gjennom veggen?
  2. Dekselet må dekke minimum 400 mm (vertikalt) av veggen.
  3. Man trenger kanskje ikke fjerne dekselet når nye kabler skal monteres i ettertid --- hvis man bare skal tre kabelen gjennom fra innsiden ?
UTVENDIG KABELVERN:
Klikk for større bilde.

Klikk for større bilde.

UTVENDIG KABELVERN TYPE A: POSE

Problem: Når TO rør føres gjennom veggen, kan en og samme kabelpose ikke gi tetning ved å bruke slangeklemme, som vist på bildet.

Klikk for større bilde.

Klikk for større bilde.

UTVENDIG KABELVERN TYPE B: DEKSEL

2.5.1 Mulighet for å feste kabler/kabelrør, fra bakkenivå opp til deksel ?


Kabler til mast eller sensorbrønn vil mest sannsynlig bli lagt i enten vanlige Ø50mm DV (fleksible) trekkerør for nedgraving, eller stivere rør (som f.eks. Wavins sorte PE-SN64 kabelrør) hvis de legges direkte på bakken. Dvs det kan bli mange slike trekkerør som blir samlet opp mot dekselet over gjennomføringen. Var det en idé å kunne låse trekkerør eller løse kabler på veien fra bakkkenivå, opp til dekselet ved gjennomføringen ? Noe lignende som dette, i AISI 316 materiale? Eksempler fra Øgland Systems.

Men denne kabelstigen må ut fra veggen, for å kunne feste stips e.l.

2.6 Ikke vindu, som dagens shelters har


UiB: Det er uklart om det er et vindu som er blendet igjen på bildet under, eller montasjeplate for f.eks. solpanel? Hvis det er et vindu så er dette unødvendig.

Klikk for større versjon.

JNE/Ulla, 2012. Klikk for større bilde. Kilde: GEO/UiB

2.7 Beslag for å kunne feste mastrør på utvendige hjørner


UiB: På utvendige hjørner bør det være beslag som gjør det mulig å feste mastrør til fremtidige antenner eller sensorer. I utgangspunktet er det vel aktuelt med mastrør Ø50mm, man kan beslagene utføres slik at mastrør av ulik diameter kan festes, hadde det vært best.

Tilstrekkelig mekanisk styrke må oppnås. Se bilder under, fra lignende konstruksjon (som tilfeldigvis ble påtruffet) - hvor det er brukt vinkelbraketter oppe og nede, av kraftig utførelse.

EKSEMPEL PÅ FESTE AV MASTRØR (BILDENE VISER SHELTER SOM TILFELDIGVIS BLE PÅTRUFFET ...)
Klikk for større bilde.

Kilde: GEO/UiB

Klikk for større bilde.

Kilde: GEO/UiB

2.8 Krav til låsanordning


UiB: ''Låsbeslag på opprinnelige shelters er ganske rustent (se bilder under), så alt materiale må enten være i rustfritt materiale (varmgalvanisert eller rustfritt stål, eller egnet Alu-legering). I stedet for en enkelt låskasse, hva med to lukketerser, oppe og nede ?

2.8.1 Til advarsel: Shelter JNW/Liberg, mars 2014 - rustne deler i låskasse, og hendelse som trolig var et resultat av dette.


SENSORPUNKT JNW/LIBERG MARS 2014, RUSTEN LÅS / LÅSKASSE
Klikk for større bilde.

JNW/Liberg, mars 2014. Kilde: Jan Mayen base. Klikk for større bilde.

Klikk for større bilde.

JNW/Liberg, mars 2014. Kilde: Jan Mayen base. Klikk for større bilde.


SENSORPUNKT JNW/LIBERG, AVREVET DØR:

Hendelse som trolig var konsekvens av rusten låskasse, oppdaget mars 2014. Alle bilder tatt av Jan Mayen personale.
Klikk for større bilde.
Klikk for større bilde.
Klikk for større bilde.
Klikk for større bilde.

2.8.2 Jan Mayen base: Forslag til nytt låssystem


FORSLAG TIL NYTT LÅSSYSTEM, FRA JAN MAYEN PERSONALE
Klikk for stort bilde.

Lukketerser for dør. Klikk for stort bilde.

Kommentar fra W.J., Jan Mayen base:

"Låskasser med hendel har en tendens til å bli full av sand etter hvert, låskasse med smekklås som foreslått (bilde under punkt 2.7.3) blir mest sannsynlig et problem etter kort tid."

"Istedenfor kan man gå for helt ordinære kraftige lukketerser, en oppe og en nede, ref. vedlagte bilder fra MF. Døra presses godt inn mot pakning, ingen snø eller sand slippes inn, lett å åpne/ lukke uansett vær eller temperatur."

Kommentar UiB: Tersene på bildene er vel fremstilt av varmgalvanisert stål. Kanskje best med RF 316 kvalitet?

Klikkk for stort bilde.

Inn- og utside av ters. Klikk for stort bilde.

2.9 Dørpumpe og / eller dørstopper


UiB: Det må forhindres at døren kan bli tatt av vindkast under inspeksjon / vedlikeholdsarbeid og treffe vegg, slik at den muligens blir slått skjev, med den følge at tappene i låsen ikke lenger treffer sporene i rammen. En dørpumpe eller annen mekanisme som forhindrer dette må installeres.

2.10 Montasjemulighet for solpanel


UiB: Det må være montasjemulighet for solpanel, på tre av ytterveggene.

Solcellepaneler kan henges opp i C-skinner på de aktuelle veggene som vist i figur til venstre.

2.11 Klappsenger


UiB: Shelter'ne skal også fungere som nødbivuakk. Det monteres 2 stk klappsenger over hverandre, som vist på bilde under. (E-sjef Jan Mayen opplyser på telefon at to klappsenger er tilstrekkelig).

Klappseng mål bør ikke være større enn: 2000 x 650 mm.

Klikk for større bilde.

Eksempel på klappsenger. Klikk for større bilde.

2.12 Farge ut- og innvendig


Utvendig farge: Hvit eller lignende grønnfarge som vist på bilde i forrige avsnitt.

Innvendig farge: Hvit / helt lys.

2.13 Eventuell bruk av komposittmaterialer - valg av kjernetype


Det er to aktuelle typer kjernemateriale, PVC eller XPS.

Velger PVC som kjernemateriale, siden XPS kan ta opp fukt, som så kan medføre frostsprengning.

2.14 Valg av utvendig kledning


Tre aktuelle alternativer når det gjelder materialvalg for ytterkledning:

Alternativ nr Beskrivelse Levetid, estimert
1 Eloksert sjøvannsbestandig aluminium. For bruk i maritimt miljø blir det anbefalt å bruke aluminiumslegeringene 5083, 5754, 6060 og 6082. 50 år ?
2 GRP = "Glass-reinforced plastic" = Glassfiber-armert plast 50 år ?
3 Plastbelagt veggplate i stål
  • Fabrikant: Tata Steel
  • Produkt: Plastbelagt stål, Colorcoat HPS200 Ultra
  • Norsk leverandør:
  • Beskrivelse: "Colorcoat HPS200 Ultra er plastbelagt stål, med Scintilla-pregning på en stålkjerne belagt med Galvalloy metallbelegg, en grunning og et toppbelegg med 200µ plastisol. Baksiden er belagt med 10 – 12µ polyesterlakk. Produktet leveres i ståltykkelse 0,5 og 0,6mm, og i mange farger, se fargekart med referanser til nærmeste NCS- og RAL-kodesystem. Galvalloy består av 95% sink og 5% aluminium. Beleggets tykkelse er 255g/m2 inkl. begge sider."
  • FDV (Forvaltning, drift, vedlikehold) dokumentasjon (PDF)
  • "Tata Steel gir opp til 40 års Confidex-garanti for industri- og forretningsbygg som registreres i vårt system."
  • "På plater som er klippet på byggeplass må kantene forsegles med egnet maling etter å ha fjernet gradene."
"Antatt teknisk levetid uten utskiftninger > 50 år"

Bilde av eksisterende shelter JNE/Liberg. Ytterkledning ser ut til å være galvaniserte stålplater belagt med plastmateriale. Skade i plastbelegg er vist. Bilde tatt i 2012, 23 år etter installasjon.

2.15 Fester for barduner / heli-lift


  • Det må legges inn bardunfester i hvert takhjørne, lignende slik det er gjort på dagens shelters.
  • Materiale: Varmgalvanisert stål, som nå - eller rustfritt stål.
  • Braketter inklusiv innfesting må være godkjent og sertifisert for løft og transport med helikopter.

3 FUNDAMENTERING


UiB: Shelter(e) leveres med prefabrikerte ringmur-elementer. Alt materiale for innfesting må være inkludert. Festemateriell må være fremstilt enten av rustfritt eller varmgalvanisert stål.

Eksempel prefabrikert ringmur for shelter.

4 INNREDNING AV SHELTER


4.1 Rack for batterier


  • Det installeres rack med fire hyller (i to etasjer) for batterier.
  • Batteriracket vil "i verste fall" ha 4 stk batterier, hvert på 75 kg. Konstruksjonen må altså tåle en vekt på 300 kg. Sikkerhetsmargin kommer i tillegg.
  • Racket festes til vegg på en solid måte.
  • Grunnflate i hver hylle: 720 x 325 mm
  • Fri høyde i hver hylle: 390 mm
  • Benkeplate på toppen, av ikke-ledende materiale. Bredde: 530 mm. Overflatens høyde over gulvet: 900 mm.
  • Det må være mulig å feste batteriene til hyllene med strammebånd.

Det kan være aktuelt å isolere hvert batteri med 20 mm (eller tykkere) XPS plate på alle sider, og legge inn 12 V varme-matte for bruk av overskuddsenergi (f.eks. Thermotex 12 V "Elektroplast varmegulv").

4.1.1 Batteri alternativer


Type Nr Modell Kapasitet Dimensjon
LxBxH [mm]
Vekt
[kg]
Leverandør / kommentar
Ca 210 Ah
4 stk
1 Concorde mod PVX-2120L (AGM) 212 Ah (C24) 528 x 222 x 266 61.2 Gylling Teknikk AS
2 Haze mod HZB-EV12-230 (AGM) 251 Ah (C20) 521 x 270 x 205 73.5 Gylling Teknikk AS. Batteri til syklisk drift
3 Odessey mod PC1800-FT (AGM) 214 Ah (C20) 578 x 125 x 316 60.0 Gyling Teknikk AS
Ca 110 Ah
8 stk
4 Exide mod. ES1300 (GEL) 120 Ah 349 x 175 x 290 38 Sønnak - Exide Technologies, Bergen
Dagens batteri (20. mars 2018) - 3 stk i paralell.
Byttet 2016 både JNE/Ulla og JNW/Liberg.
5 Concorde mod PVX-1080T (AGM) 108 Ah (C24) 328 x 172 x 228 31.4 Gylling Teknikk AS
6 Haze mod HZB-EV12-110 (AGM) 107 Ah (C20) 329 x 173 x 209 32.5 Gylling Teknikk AS. Batteri til syklisk drift.
7 Odessey mod 31-PC2150 (AGM) 100 Ah (C20) 332 x 175 x 244 35.3 Gylling Teknikk AS

5 FDV-DOKUMENTASJON ("Forvaltning, drift og vedlikehold")


FDV-dokumentasjon ("Forvaltning, drift og vedlikehold") bør følge produktet - kanskje i laminert utførelse, festet innvendig på vegg - slik at avhending gjøres forsvarlig, når den tid kommer (kanskje om femti år, etter 2068 ...!).

6 LEVERINGSTIDSPUNKT OG -STED


Levering må skje i starten av juni 2018.

Transport skjer enten med forsyningsskip som har avgangshavn Harstad eller Bodø, eller med C-130 fra Oslo Lufthavn.

7 EKSEMPLER PÅ ANDRE FELTSTASJONER


NILU Antarctica - meget imponerende:

NILU Antarctic Observatory Trollhaugen. Click to enlarge.

NILU Antarctica - meget imponerende: De to kontainerne til venstre, en 10 og en 20 fot, fremstilt av Trans Construction AS - ATC (2006). Kontaineren til høyre på bildet laget av BNS (2012).

BOUVET "NORVEGIA" STATION
Click to enlarge.

Bouvet "Norvegia" station, manufactured by TAM, of composite materials. Entrepreneur assistance provided by LNS AS. Image source Norsk Polarinstitutt.

Click to enlarge.

Bouvet "Norvegia" station.

NILU INSTRUMENT CONTAINERS / LABORATORIES
NILU instrument container Lillestrøm. Click to enlarge.
Ny målestasjon for luftkvalitet er på plass i Lillestrøm ..
NILU Kirkeveien, Oslo. Click to enlarge.
NILU, instrument container, Kirkeveien, Oslo ... "Stort potensial i mobile luftmålere ...". Click to enlarge.

Andøya Observatory. Click to enlarge.
Click to enlarge.
NILU Birkenes Observatory. Click to enlarge. Link to image source.
Click to enlarge.
NILU Zeppelin observatory. (Not container based, included for reference.)
NILU Antarctica is so impressive we had to include several photos. Click to enlarge.
NILU Antarctic Observatory Trollhaugen. Click to enlarge.
Source: FlightRadar24.
NILU Antarctic Observatory Trollhaugen. Click to enlarge.
Source: FlightRadar24.
NILU Antarctic Observatory Trollhaugen. Click to enlarge.
NILU Antarctic Observatory "Trollhaugen". Click to enlarge. Part of NILU's network of observatories.
ÅKNES/TAFJORD BEREDSKAP

Source

8 JAN MAYEN NATURRESERVAT - FORSKRIFT


Edit - History - Print - Search
Page last modified on May 04, 2018, at 11:18 AM
Electronics workshop
Department of Earth Science - University of Bergen
N O R W A Y